X

کدام پروتئین با ارزش تر است ؟

کدام پروتئین با ارزش تر است ؟

بیشترین میزان آمینو اسید

بیشتر غذاهایی که در دسترس انسان قرار دارد ، حاوی مقداری پروتئین است . اما گوشت ، پنیر ، تخم مرغ ، ماهی ، شیر ، ماست ، حبوبات ، دانه هایی چون گردو ، پسته ، بادام و فندوق به عنوان منابع اصلی پروتئین به شمار میروند .

آمینو اسیدها برای سنتز پروتئین و عملکرد کلی بدن ضروری هستند. در نتیجه غذاهایی که دارای آمینو اسید فراوان هستند، همان غذاهایی هستند که منابعی غنی از پروتئین هستند. از مجموع ۲۰ آمینو اسید موجود، نه آمینو اسید برای بدن بسیار ضروری هستند، چرا که بطور طبیعی توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند. غذاهای حیوانی شامل تمامی آمینو اسیدهای ضروری هستند، در حالی که منابع غذایی پروتئینی گیاهی اغلب یک یا چند تا از این آمینو اسیدهای ضروری را کم دارند. مطابق گزارش دپارتمان زیست شیمی دانشگاه آریزونا، این آمینو اسیدها باید از طریق تغذیه‌ی شما بدست بیایند، در غیر اینصورت بدن شما شروع به تجزیه‌ی پروتئین‌های موجود همچون عضلات شما خواهد کرد! بر خلاف چربی، آمینو اسیدها نمی‌توانند برای روز مبادا در بدن ذخیره شوند. پس خیلی مهم است که بصورت مداوم مصرف آمینو اسیدها را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.
پروتئین منابع مختلفی دارد که به طور کلی میتوان به دو دسته گیاهی و جانوری تقسیم کرد . پروتئین های گیاهی منابعی همچون سویا ، عدس و...هستند . اما منابع پروتیئن های حیوانی : وی ، شیر( کازئین ) ، تخم مرغ ( آلبومین ) ، گوشت ( لاکتالبومین ) و ...می باشد که در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم :
• پروتئین تخم مرغ :
پروتئین سفیده تخم مرغ یا آلبومین از پروتئین های مهم و ارزشمند میان بدنسازان است . و پروتئینی است که درصد بالایی از اسیدهای آمینه ضروری بدن را در بر دارد و همانطور که می دانید بدن قادر به ساخت اسید آمینه های از منبع پروتئین نبوده و بایستی میزان مناسبی از آنها دربرنامه غذایی گنجانده شود . تخم مرغ‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین و آمینو اسیدهایی همچون متیونین، ایزولوسین و لیزین، و در عین حال کالری کمی هستند. مطابق برخی از منابع، تخم مرغ همچنین منبع خوبی برای تریپتوفان هم هست، آمینو اسیدی که در تولید سروتونین، برای بهبود روحیه و خلق و خو نقش دارد. یک تخم مرغ حدودا ۶ گرم پروتئین دارد.
• پروتئین شیر :
ارزش و ترکیب اسید آمینه های موجود در این منبع از پروتئین سویا بالاتر می باشد ، اما به آلبومین و وی نمی رسد . مدت زمان جذب و هضم آن هم درحدود 3 الی 4 ساعت می باشد . به همین خاطر بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب می باشد چون در طول خواب بدن با جذب آهسته آن نیاز پروتئینی خود را رفع می کند .

• گوشت قرمز
گوشت قرمز یکی از منابع غذایی است که بالاترین میزان پروتئین را داراست. ۸۰ گرم گوشت قرمز حدودا دارای ۳۱ گرم پروتئین است. البته گوشت‌هایی که چرب‌تر باشند پروتئین کمتری دارند.

• مرغ و انواع ماهی
لزوما نباید برای دریافت پروتئین کافی و آمینو اسیدهای ضروری گوشت قرمز بخورید. ۸۰ گرم گوشت مرغ یا سینه بوقلمون حدودا دارای ۲۸ گرم پروتئین دارد. همه‌ی ماهی‌ها نیز منبعی غنی از انواع آمینو اسیدهای ضروری، همچون ایزولوسین، لیزین و متیونین هستند. بعلاوه، ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در جلوگیری از بیماری‌های قلبی مؤثرند.

• انواع آجیل
آجیل و حبوباتی همچون گردو، بادام، و بادام زمینی سرشار از آمینو اسید ضروری «ال-آرژنین» هستند. این آمینو اسید، برای بهبود عملکرد ایمنی بدن، کمک به سوخت و ساز و توده‌ی عضلانی، افزایش تولید کلاژن و رشد استخوان‌ها مفید است. همچنین این آجیل‌ها منبعی عالی برای «ایزولوسین» هستند، آمینو اسیدی ضروری که قند خون را ثابت نگاه داشته و انرژی تولید میکند.بادام و بادام زمینی هم دارای سطح بالایی از آمینو اسید «فنیل آلانین» هستند که باعث بهبود روحیه و خلق و خوی شما خواهد شد.

• لبنیات
در مورد لبنیات نیز، محصولات لبنی کم چرب بیشترین میزان پروتئین را به بدن می‌رسانند و در عین حال کالری کمتری نیز دارند.

• پروتئین سویا :
برای بدنسازان منبع مناسب و مطمئنی به شمار نمی رود ، چون هضم آن برای معده تا حدودی مشکل است . ترکیبات اسید آمینه آن زیاد جالب توجه نمی باشد . اما این پروتئین خواص درمانی خارق العاده ای مخصوصا برای خانم ها در بر دارد مانند کنترل فشار خون و تنظیم هورمون ها در بدن . در مردان نیز در درمان پروستات نقش دارد.
Print
ارسال شده: دی 22, 1398,
نظرات: 0,
کلمات کلیدی:
0رأی موافق 0رأی مخالف
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان